ØHB informerer
Epost fra Styret 2.7.24: Årsmøteprotokoll, årskontingent, kajakk m.m.
Hei alle sammen,
håper dere nyter sommerens lyse dager.
Vedlagt ligger til info protokoll fra årsmøtet i vår. For å se den klikk her>>>. Som det fremkommer vedtok årsmøtet å øke kontingenten med 100 kroner slik at den fra og med 2024 blir på 1000 kroner. Veldig fint om alle betaler inn så raskt det lar seg gjøre og senest innen 1. august.
Alle som disponerer kajakkstativ skal i tillegg betale inn 300 kroner pr. kano/kajakk plass.
Pliktig beløp betales til båthavnas kontonummer 1506.31.44417. Alternativt har Båthavna en bruksavtale for VIPPS med brukernummer 583566. Det er bare å søke opp nummeret inne i VIPPS så kommer info om båthavna opp og pengene kan enkelt overføres.
Uansett betalingsmåte, husk å merke med navn.
Kajakk
For en tid tilbake sendte vi ut en forespørsel om kajakk/kanostativ. Det viser seg at alle som har stativ ønsker å beholde plassen sin. Det kom kun inn ønske om tre nye plasser. Siste sjanse for å melde interesse for flere plasser settes til 15 juli, og dersom ingen flere melder seg blir det med dagens løsning.
Sjekk også ut informasjon om båthavna på: https://www.rastenhyttene.no/ (takk til Lars Urholt som holder siden oppdatert).
Det er også en egen Facebook-gruppe som heter Rasten hyttene Helland.
med vennlig hilsen
Torstein
Styret
Epost fra Styret 16.5.24: Kajakkstativer
I 2022 fikk båthavna kjøpt inn to kajakkstativer. De medlemmene som ønsket plass forpliktet seg til å betale kr. 300 pr. år for plassen i tre år, dvs. i 2022, 2023 og 2024.
Det er nå kommet ønsker om flere kajakkplasser. Så vi ber nå tilbakemelding på følgende:
1) De som har plass i dag bes oppgi om dere fortsatt ønsker den fra 2025 eller om de ikke har bruk for den lenger.
2) Er det medlemmer som ikke har plass i dag, men som gjerne skulle hatt en plass. Gi oss beskjed om hvor mange plasser du ønsker.
Hvis det er ønsker om flere plasser enn vi har tilgjengelig, vil styret vurdere å få på plass et stativ til i løpet av sommeren.
Epost fra Styret 12.4.24
Som tidligere annonsert blir det årsmøte 27. april kl. 11. Oppmøte ved moloen.
Se vedlagte dokumenter:
- Innkalling med forslag til vedtak. Se her>>>- Styrets årsberetning Se her>>>- Kontrollberetning Se her>>>- Regnskap 2023 Se her>>>- Budsjett 2024 Se her>>>
Når årsmøtet er avholdt blir det obligatorisk vårvedlikehold. Og deretter blir det pølser, drikke og en god prat.
Informasjon fra tidligere år ligger herunder:
Epost fra Styret: Årsmøte og annet info fra styret
DATO: 8.3.2022
Kjære alle medlemmer i Østre Helland Båthavn SA
Våren begynner å nærme seg og det betyr at båthavna snart våkner til liv.
Her kommer informasjon fra styret:
- Årets årsmøte vil finne sted lørdag 30. april 2022 kl. 11 ved moloen på båthavna, i tråd med vanlig praksis (siste helgen i april). På årsmøtet vil blant annet styrets årsrapport, regnskap for 2021, budsjett 2022 og valg til styret behandles.
- I tråd med vedtektene kan alle medlemmer sende inn forslag til saker som skal behandles på årsmøtet. Disse må være sendt styret innen 1. april. Styret vil deretter behandle forslaget og komme med sin innstilling til årsmøtet.
- Sakspapirer til årsmøtet vil i tråd med vedtektene sendes fra styret til medlemmer senest 14 dager før selve møtet. Det innebærer at alle sakspapirer skal sendes ut innen 16. april.
- Vårvedlikeholdet finner sted rett i etterkant av årsmøtet. Husk at dette er obligatorisk og at de som ikke møter opp må betale et gebyr. Men det lov å sende en stedfortreder hvis man av en eller annen grunn ikke kan stille. I år lover vi å stille med pølser og drikke i tråd med praksis før covid-19 gjorde ting så vanskelig.
- Hver sesong er det en 7-8 medlemmer som til sammen utgjør en dugnadsgjeng som passer på at området rundt båthavna holdes i orden under sesongen. Ordningen har vært praktisert i mange år og oppfattes til å fungere godt. Hvem som inngår går på rundgang blant medlemmene. Oppgavene er blant annet å klippe gresset. Styret jobber med å oppdatere listen over oppgaver slik at den er klar til sesongen begynner.
- Dugnadsgjengen for 2022 sesongen vil være båtplass nr. 10 – 18. Vi håper alle aktuelle har mulighet til å stille opp. Hvis det av en eller annen grunn ikke er mulig ber vi dere si ifra. Vi ber også om at en av de utvalgte melder seg frivillig til å koordinere dugnadsgjengen i 2022. Ta kontakt med styret. Dersom ingen melder seg er vi nødt til å ta kontakt direkte men vil helst slippe det :)
Mvh
Torstein Lindstad
styreleder
Østre Helland Båthavn
Epost fra Styret: Innkalling til årsmøte 2021
DATO: 12.6.2021
Alt tyder nå på at vi kan avholde årsmøte vårt lørdag 26. juni. I tråd med vedtektene sender vi derfor nå ut formell innkalling. Innkallingen ligger her>>>>.
I innkallingen fremkommer praktisk informasjon, dagsorden, innkomne forslag og styrets innstilling/forslag til hver punkt på dagsorden. Valgkomiteen legger selv fram forslag til kandidater til valg.
Vi møtes kl. 13 ved moloen. Som det fremkommer anbefaler vi at kun ett medlem møter pr. båtplass og at vi fortsatt holder god avstand til hverandre.
Sakspapirer finnes her:
Årsberetning Trykk her>>>
Regnskap Trykk her>>>
Budsjett Trykk her>>>Revisjonsberetning Trykk her>>>
Epost fra Styret: Ny dato for årsmøte Båthavna
DATO: 16.5.2021
Smittesituasjonen i Holmestrand kommune er for tiden desverre høy og kommunen har iverksatt strengere smittevernregler i forskrifts form som er gjeldende fram til 28.mai. Hva kommunen vedtar på det tidspunktet er i dag vanskelig å forutsi. Styret vedtok derfor i går å utsette årsmøtet til lørdag 26. juni. Vi håper at vaksineprogrammet og den generelle smittesituasjonen vil gjøre det mer sannsynlig at vi kan gjennomføre vårt årsmøte fysisk på det tidspunktet. Styret vil fortsatt monitorere utviklingen og vil i alle fall sende ut en ny melding om årsmøtet senest 14 dager i forveien i følge våre vedtekter.
I sakspapirene til årsmøtet som allerede er sendt ut vil dere se at likviditeten i samvirkeforetaket er god. Styret foreslår derfor at alle beløp for innbetalinger holdes på samme nivå som tidligere og regner med at årsmøtet godkjenner disse. Styret gjør i alle fall oppmerksom på at vedtektene sier at fristen for innbetaling av de forskjellige beløpene er 1. juli.
Noen andre nyheter å glede seg over:
1. Styret kan nå melde at alle utriggerne er lagt ut. Vi sender en stor takk til dere som ifølge dere selv med glede har gjennomført den største delen av årets vårvedlikehold for fellesskapet!!
Noe resterende opprydding, blant annet på stranda, vil forhåpentligvis kunne gjøres før sommersesongen starter.
Det blir ingen gebyrer for "uteblivelse" å betale denne våren.
2. Som flere har lagt merke til har trappa ned til bekken og brua over den fått en grundig oppgradering. En hjertelig takk til Frode Stokke som har stått for prosjekteringen og med Jan Nesse som medhjelper har stått for gjennomføringen!!
3. To nye skilt er satt opp ved inngangen til og ved ytre ende av moloen. Takken går til Stig Henningsen for produksjonen av disse og til Frode S for oppsetningen!!
4. Torger Hansen og Frode S murte i går på plass de løse steinene mellom moloen og skjæret. Dette for å sikre mot fall og skader. Hjertelig takk til dere to for en innsats som sikkert blir verdsatt av mange medlemmer!!
5. Frode S er godt i gang i forarbeidet til den prosjekterte oppgraderingen av den indre/vestre delen av moloen. Den består av påkjøring av forskjellig størrelse pukk mellom de store steinene.
Samtidig ønsker styret også å få flyttet på plass noen av de store steinene som har sklidd ned under den sementerte "solplassen" ved de nå sikrede trinnene mellom molo og skjæret. Dette er planlagt gjennomført så snart veien ned til moloen er funnet i stand for tyngre kjøretøy.
Ja, styret tror det er grunn til å glede seg i båthavna nok en koronasommer. Godt vær håper selvsagt alle på. God og fornuftig stemning kan vi sørge for selv. Som i fjor oppfordrer vi dere alle til å følge opp smittevernregler til alles beste gjennom hele sesongen. Dette gjelder spesielt ved bruk av toalettet når det blir åpnet for bruk.
Sakspapirer til årsmøtet sendt ut tidligere:
Årsberetning Trykk her>>>
Regnskap Trykk her>>>
Budsjett Trykk her>>>Revisjonsberetning Trykk her>>>
Epost fra Styret: Østre Helland Båthavn - en oppdatering
DATO: 24.4.2021
Holmestrand kommune skriver nå på sine nettsiden at "Arrangementer og private sammenkomster bør utsettes eller avlyses. De bør utsettes dersom de samler personer fra flere kommuner."
Med dette som bakgrunn ser vi ingen annen mulighet enn å utsette årsmøtet og vårvedlikeholdet planlagt for 8. mai. Ny dato for planlagt årsmøte er 29. mai. Vi deler nå likevel styrets forslag til årsberetning, regnskap og revisjonsberetning 2020 og budsjett 2021 (se vedlegg). Disse vil behandles endelig når vi får gjennomført årsmøtet (forhåpentligvis 29. mai). Formell innkalling kommer 14 dager før.
Siden det er stor interesse for å få båtene på sjøen vil styret fortløpende vurdere alternative muligheter med raske kontakter til enkelte medlemmer for å gjennomføre utlegginger av utriggerne innenfor de til en hver tid gjeldende regler og anbefalinger for smittevern. Det jobbes med saken. Hvis vi får ut utriggerne før 29. mai planlegger vi for at vårvedlikeholdet erstattes av en vårrengjøring. Mer info kommer.
Vedlegg: Årsberetning Trykk her>>>
Regnskap Trykk her>>>
Budsjett Trykk her>>>Revisjonsberetning Trykk her>>>
Epost fra Styret: Østre Helland Båthavn - innkalling til ordinært årsmøte 10. oktober
DATO: 22.9.2020
Vedlagt ligger innkalling til ordinært årsmøte for Østre Helland Båthavn SA inkl. nødvendig dokumentasjon som årsberetning, regnskap, budsjett og revisjonsberetning.
Som det fremkommer finner årsmøtet sted 10. oktober kl.15.00 på Nykirke forsamlingshus. Årsmøtet for vannverket finner sted samme sted kl. 13.30. Det blir ingen servering på årsmøtet.
Høstvedlikeholdet for båthavna finner sted samme dag 10. oktober kl. 11 nede ved moloen. Vi ber om at de som har tar med en jernrive for å rake ut grus. Grunnet smittevern må vi søke å holde nødvendig avstand. De som ikke kan møte grunnet luftveissymptomer eller som er i en risikogruppe må melde dette til styret og sende en som kan møte for seg. Er stedfortreder umulig, vil gebyret bortfalle.
Det vil bli servert en langpanne sjokoladekake og en kopp kaffe/saft. Ingen ytterlige servering.
Husk at alle båter må være tatt opp før høstvedlikeholdet begynner.
Vedlegg:
Som det fremkommer finner årsmøtet sted 10. oktober kl.15.00 på Nykirke forsamlingshus. Årsmøtet for vannverket finner sted samme sted kl. 13.30. Det blir ingen servering på årsmøtet.
Høstvedlikeholdet for båthavna finner sted samme dag 10. oktober kl. 11 nede ved moloen. Vi ber om at de som har tar med en jernrive for å rake ut grus. Grunnet smittevern må vi søke å holde nødvendig avstand. De som ikke kan møte grunnet luftveissymptomer eller som er i en risikogruppe må melde dette til styret og sende en som kan møte for seg. Er stedfortreder umulig, vil gebyret bortfalle.
Det vil bli servert en langpanne sjokoladekake og en kopp kaffe/saft. Ingen ytterlige servering.
Husk at alle båter må være tatt opp før høstvedlikeholdet begynner.
Vedlegg:
Innkalling Trykk her>>>Regnskap og budsjett Trykk her>>>Revisjonsberetning Trykk her>>>Årsmeldingen Trykk her>>>
Epost fra Styret: Årsmøte og høstdugnad 2020
DATO: 15.8.2020
Som alle vet ble ordinært årsmøte utsatt i vår på grunn av corona. I samråd med vannverket planlegger vi nå å avholde begge årsmøtene den 10. oktober. Møtene vil foregå rett etter hverandre på Nykirke grendehus. Nærmere detaljer om tidspunkt vil komme i den ordinære innkallingen som senest kommer 14 dager før møtet, dvs. senest 26. september. Forslag til saker som ønskes behandlet på årsmøtet må være styret i hende senest innen 15. september slik at vi rekker å saksbehandle.
Vi vil gjennomføre det obligatoriske høstvedlikeholdet for båthavna samme dag til vårt vanlige tidspunkt kl. 11. Altså, høstvedlikeholdet for båthavna blir lørdag 10. oktober kl. 11. Årsmøtene vil skje i etterkant av dette.
Epost fra Styret: Vårvedlikehold lørdag 30. mai kl. 11
DATO: 16.5.2020
Arbeidet med å
utbedre moloen nærmer seg slutten. Det vil bli gjennomført en befaring i uken
som kommer. Alt så langt tilsier at arbeidet har gått som planlagt.
Styret har diskutert hvordan vi skal få ut utriggerne slik at
båtene kan komme på vannet før sommeren slår til for fullt. Vi har kommet til
at vi innkaller til vårvedlikehold
lørdag 30. mai kl. 11.00. På grunn av coronaviruset vil det ved dette
vårvedlikeholdet ikke være obligatorisk oppmøte for alle. Men vi håper mange
møter opp og utfører den årlige gladinnsatsen for det maritime fellesskap. Det er lov å sende et
sprekt familiemedlem hvis man selv ikke kan delta.
Det er viktig at vi
gjør arbeidet i tråd med de gjeldende smittevernreglene fra myndighetene for å
redusere smittefaren. Vi vil derfor anbefale at alle som er i risikogruppen,
og/eller som ikke føler seg fullstendig frisk den aktuelle dagen, ikke deltar i
arbeidet. I tillegg er det viktig at regelen om å holde avstand på minst 1
meter følges av alle. Styret vil stille med såpe og håndsprit slik at alle
har rene hender før arbeidet starter. Det vil ikke bli servering ved
denne anledning grunnet smittevernet. Vi tar det igjen på høsten.
I tillegg vil styret opplyse om følgende:
1. Snurredassen vil på grunn av smittefare ikke bli brukt i årets
sesong. Den vil bli holdt avlåst.
2. Vi vil minne om at forfall for årets medlemsavgift er 1. juli.
Avgiften er på 900 kroner pr. båtplass. De som bare har bod skal betale 200
kr.
Håper dette var
klar og tydelig informasjon. Ta kontakt hvis dere har spørsmål.
Epost fra Styret: Om årsmeldingen, faktaark, regnskap og molojobb.
DATO: 29.3.2020
Vi i styret håper alle etter forholdene har det OK. Det er en vanskelig tid Norge og verden går gjennom, men la oss håpe vi snart er over toppen.
Som det tidligere er gitt beskjed om blir årsmøtet utsatt inntil videre på grunn av virussituasjonen. Vi i styret ønsker likevel og sende ut litt informasjon:
1. Vedlagt er årsmeldingen for 2019 slik vi planla å sende den ut til årsmøtet. Dette til orientering. Den vil godkjennes endelig på årsmøtet når enn det blir. Se her>>>.
2. Vedlagt er faktaark for 2020. Alle prisene fortsetter som før. Vedlikeholdsansvaret flyttes til båtplass 50-60 med Arild Wiike som ansvarlig leder. Se her>>>.
3. Vedlagt er også en regnskapsrapport for 2019 og budsjett for 2020. Dette er til orientering og vil bli endelig vedtatt på årsmøtet. Se her>>>.
4. Arbeidet med å utbedre moloanlegget går foreløpig etter planen og vi kan ikke skjønne at virussituasjonen skal stoppe dette. Som det fremkommer av årsmeldingen har vi inngått kontrakt med Gjøvik Betong. Etter planen starter de arbeidet et godt stykke ut i mai. Vi vet ikke nøyaktig når det blir mulig å ta båthavna i bruk men det blir altså betydelig senere enn vanlig. På det ekstraordinære årsmøtet høsten 2019 vedtok man at prosjektet skulle finansieres ved bruk av oppsparte midler og ved en ekstraordinær innbetaling på 5000 kroner pr. medlem. Vi ber nå alle som ikke allerede har gjort det om å betale inn beløpet innen utgangen av 30. april.
Enten til kontonummer 1506.31.44417. Dette er båthavnas nye kontonummer etter at vi byttet til DNB rett før jul.
Alternativt har Båthavna nå en bruksavtale for VIPPS med brukernummer 583566. Det er bare å søke opp nummeret inne i VIPPS så kommer info om båthavna opp og pengene kan enkelt overføres.
Uansett metode, husk å merke med navn ved innbetaling.
Til juli skal alle da kun betale ordinær medlemsavgift på 900 kroner.
Da håper jeg alt ble riktig og at informasjonen var klar og tydelig. Ikke nøl med å ta kontakt hvis noe er uklart eller du har spørsmål.
Så håper vi å se alle igjen når situasjonen roer seg. Forhåpentligvis har vi da også en utbedret molo!
Epost fra Styret: Varsel om dato og sted for årsmøtet i båthavna 2020
DATO: 23.2.2020
Styret i båthavna varsler med dette at Båthavnas årsmøte i år vil, som et avvik fra vedtektene, finne sted på Forsamlingshuset på Nykirke lørdag 18. april.
Styret har fattet vedtak etter samtaler med styret i Vannverket om at vårt årsmøte i år, på grunn av utbedringen av moloen, avholdes på samme dato og på samme sted som Vannverkets.
Vannverket vil gjennomføre sitt årsmøte først. Båthavnas årsmøte vil starte etter en passende pause. Et nærmere oppstartstidspunkt vil styret bekjentgjøre i forbindelse med den formelle innkallingen.
Etter at vårt årsmøte er avsluttet skal vi forflytte oss til moloen hvor vi skal flytte utriggerne og ellers gjøre moloen klar til utbedringsarbeidet som etter planen skal starte den 25. mai. Styret anser at vi skal være ferdige på moloen innen klokka 17:00.
Det kan oppleves å bli en lang dag, men så vil det i år spare oss fra å reise ut på to påfølgende lørdager.
Epost fra Styret: Nyttårsinformasjon fra styret til medlemmene
DATO: 4.1.2020
På vegne av styret i båthavna ønsker jeg dere alle, tidligere og nye medlemmer, et riktig godt nytt år!
Det er aldri for mørkt eller for kaldt, aldri for mye eller for lite snø, aldri for kraftig eller for lite vind til ikke å kunne varme seg ved tanken om sol, salt sjø og en båttur på fjorden. Vi satser på at det skal bli slik i år også.
Dette er også året for prosjekt betongsprøyting av moloen. Å få denne oppgraderingen på plass håper vi skal føre til mye glede i årene som kommer selv om vi denne båtsesongen vil måtte innstille oss på en utsettelse av sesongstarten.
I informasjonsskrivet dere finner i vedlegget informerer styret om viktige saker. Vi ber dere derfor lese vedlegget nøye og ta informasjonen til etterretning:
1. prosjekt betongsprøyting
2. tidspunkter for gjennomføring av årsmøtet og vårvedlikeholdet
3. den vedtatte siste innbetalingen til vedlikeholdsfondet
4. ny bankforbindelse for ØHB SA
5. skifte av kasserer
Vedlegget ligger her>>>>
Ellers kan vi meddele at Kristoffer Egeberg har kjøpt hytta til Bjørberg og er blitt nytt medlem i Båthavna. Vi ønsker deg og dine velkommen til et aktivt og hyggelig maritimt miljø ned på stranda!
Stein vil stå som eier av en båtplass til den er solgt og er til da fortsatt å regne som medlem i båthavna.
Thor Ivar Ask har solgt sin båtplass og har avsluttet sitt medlemskap.
Valgkomiteen har startet opp sitt viktige arbeid med å få på plass kandidater til det kommende styret. Kanskje er det nettopp du som blir kontaktet i år? Vi vil i alle fall minne om at i følge vedtektene har medlemmene både rett og plikt til å ta imot tillitsverv. Valgbare til styret er båthavnas medlemmer, deres ektefelle, samboer eller barn. Et tidligere styremedlem kan be seg fritatt for valg i en periode tilsvarende den tid medlemmet har sittet i styret. Ellers sier vedtektene intet om hvor ofte man kan stille til gjenvalg eller hvor lenge man kan ha tillitsverv i styret. Så er også det sagt.
Skulle noen av dere ha spørsmål til eller ønsker å informere styret om noe, så ta gjerne kontakt via postboksen.
Styret v/Tor Olberg
28.9.2019 epost fra styret: Innkalling til ekstraordinært årsmøte
Møtet finner sted lørdag 12. oktober kl. 11.00. Høstvedlikeholdet starter når årsmøtet er ferdig.
På side 1 finner dere den formelle innkallingen inkl. agenda. På side 2 og 3 finner dere bakgrunnsinformasjon og styrets innstillinger til sakene.
Ikke nøl med å kontakt oss hvis dere har spørsmål.
13.4..2019 epost fra styret: Østre Helland Båthavn- endelig innkalling til årsmøtet 27. april
Lørdag 27. april skal vi gjennomføre årsmøtet for 2019. Vedlagt ligger nødvendig informasjon:
1. innkalling, inkl. styrets forslag til vedtak. Innkalling2. regnskap inkl. revisjonsberetning for 2018 og budsjett for 2019 Regnskap 2018 og budsjet 2019
3. styrets årsberetning Årsberetning 2018-19
4. saksframlegg for sak nr.6 om utbedring av moloen. Saksframlegg for agenda pkt 6. Moloutbedring.
Styret svarer gjerne på spørsmål i forkant hvis noe er uklart.
11.3.2019 epost fra styret: Varsel om årsmøte og frist for å melde inn saker
Tidspunktet for vårvedlikehold og årsmøte er i år lørdag 27.
april fra kl. 11.00. Ved båthavna.
Dersom medlemmer har en sak de ønsker å få behandlet på
årsmøtet må dette varsles styret innen 1. april. Ta kontakt hvis du lurer på noe.
7.10.2018 epost fra styret: Påminnelse - høstvedlikehold for Østre Helland Båthavn
Høstvedlikeholdet foregår som planlagt lørdag 13. oktober fra kl. 11.
Gebyr på 450 kroner vil bli påkrevd fra de som ikke møter opp.
Oppgavene som skal løses er:
- Ta inn lekterne og rydde opp i båthavna etter uværet "Knud".
- Legge ut grus ved båthuset (instruksjon vil bli gitt)
- Opprydding av trær som har falt ned ved innkjørselen til hyttefeltet Helland 2 kan utføres dersom det er folk nok til å gjennomføre de to foregående oppgaver innen rimelig tid.
5.6.2018 epost fra styret: Innkalling til et kort ekstraordinært årsmøte i ØHB SA
Styret er av Brønnøysundregistrene pålagt å kalle medlemmene inn til et ekstraordinært årsmøte for å kunne rette opp en feil i formalia knyttet til punkt 9, valg i det ordinære årsmøtet.
Foranledningen er at det før årsmøtet var oppnådd enighet internt i styret om at Kristine Kvisli, som fast styremedlem og Jan Nesse, som varamedlem skulle bytte plass etter årsmøtet. Ingen av dem sto på valg i år.
Styret ba årsmøtet om fullmakt til å konstituere seg selv, noe årsmøtet sluttet seg til.
Men det tillegger ikke et styre den fullmakt å konstituere et varamedlem inn som fast styremedlem. Det tillegger årsmøtet.
I følge vedtektene § 12.1 kaller styret inn til ekstraordinært årsmøtet som avholdes lørdag 23. juni klokka 1800, nede i båthavna. Siden det er Sankthansaften regner vi med at flere vil finne veien til hytta og båthavna den kvelden og slik sett skulle det være lettere for flere å samles til et kort møte. Vi har jo bare denne ene saken, og den skulle være enkel å behandle, mener styret.
Dagsorden i møtet blir da:
1. Opprop. Godkjenning av innkalling og dagsorden.
2. Valg av møteleder, referent og to medlemmer til å underskrive referatet sammen med møteleder.
3. Gjennomføre valg. Styret foreslår: Jan Nesse som nytt styremedlem (med funksjon som kasserer) og Kristine Kvisli som nytt varamedlem til styret.
Det foreligger ingen andre sakspapirer enn denne innkallingen og det som her fremkommer.
I følge vedtektene § 12.3: Ekstraordinært årsmøte behandler kun de sakene som er varslet i innkallingen.
Epost fra styret ØHB 13.4.2018: Innkalling til årsmøte for Østre Helland Båthavn SA, inkl. årsmøtepapirer
ÅRSMØTE 2018
ØSTRE HELLAND BÅTHAVN SA
AVHOLDES PÅ MOLOEN
Lørdag 28. april - 2018 kl. 11.00
INNKALLING
Medlemmene innkalles herved til årsmøtet i Østre Helland Båthavn SA lørdag 28.april klokka 11:00. Årsmøtet holdes ved Moloen.
Vårvedlikeholdet starter umiddelbart etter årsmøtet.
Medlemmer som selv ikke kan møte har anledning til å la seg representere ved skriftlig fullmakt. Ingen kan være fullmektig for mer enn ett medlem (jf. vedtektene § 11.2). Fullmakten må være styret i hende før årsmøtets begynnelse.
Oppdatert faktaliste for 2018 vil bli lagt ut på www.rastenhyttene.no kort tid etter årsmøtet.
AGENDA
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden
2. Valg av møteleder, referent og to medlemmer til å underskrive referatet sammen med møteleder
3. Gjennomgang av styrets årsberetning
4. Revidert årsregnskap med revisjonsberetning
5. Disponering av årsoverskuddet, -underskuddet, jf. §3 båthavnas virksomhet og formål.
6. Fastsetting av drifts- og investeringsbudsjett
7. Fastsettelse av prisen på båtplasser og boder ved salg og utleie, samt leie av medlemslokale
8. Fastsettelse av årskontingent (for medlemskap og eierskap av kun bod), vedlikeholdsgebyr for uteblivelse og eventuelt vedtatt prosjektstøtte til fremtidig utbedring av båthavna
9. Valg av to styremedlemmer og valgkomité
10. Behandling av innkomne forslag
Oslo 14.4.2018
Tor S. Olberg (sign)
Styrets leder
Dokumentasjon til Årsmøtet
Sak 3. Styrets Årsberetning for 2017 følger her>>>>.
Sak 4. Revidert regnskap og revisjonsberetning for 2017 ligger her>>>>.
Sak 5. Styret foreslår at årsunderskuddet på 30728,- kroner dekkes av oppsparte midler.
Sak 6. Forslag til drift- og investeringsbudsjett for 2018 ligger her>>>>.
Sak 7. Styret foreslår ingen endringer av priser på båtplasser (se vedtektene § 4.4) eller boder (kroner 35.000,-).
Sak 8.
· Styret foreslår å beholde årskontingent på kroner 900,- kroner
· Styret foreslår at innbetalingen til vedlikeholdsfondet beholdes på kroner 1000,-.
· I følge vedtektene § 7.3 skal det betales en årskontingent til Båthavna for de som kun eier en bod. Styret foreslår at denne avgiften fastsettes til 200,- kroner.
· Styret foreslår å øke gebyret for de som ikke deltar på vår og/eller høstvedlikeholdet fra kroner 450,- til kroner 500,- pr. uteblivelse.
· Styret foreslår at purregebyret holdes på kroner 200,-
Sak 9. Valg
Følgende er på valg:
Styret for 2 år:
Frode Stokke styremedlem/båtplasskoordinator 2 år, valgt 2016
Tage Hansen styremedlem 2 år, valgt 2016
Valgkomiteen for 1 år:
Lars Erik Flatner
Stein Bjørberg
Styret ber, med hjemmel i vedtektene § 10.5, årsmøtet godkjenne at styret kan konstituere seg selv.
Sak 10. Behandling av innkommet forslag. Se her>>>>.
Styret innstiller på at forslag utsettes inntil videre, jf. behandling av tilsvarende forslag under årsmøtet til vannverket.
Forslagsstiller har i e-post til styret av 7. april valgt å trekke forslaget sitt.
Epost fra styret ØHB 18.3.2018: Varsel om årsmøte
Årsmøtet blir i år avholdt
lørdag 28. april kl. 11 på båthavna. Vårvedlikeholdet starter rett etter at
årsmøtet er avsluttet. Vårvedlikeholdet avsluttes med mat og drikke i henhold
til vanlig praksis.
Dersom noen har en sak de
ønsker å få behandlet på årsmøtet må dette meldes til styret senest innen torsdag
5. april.
Endelig innkalling med sakspapirer til årsmøtet sendes
dere senest 21. april
Epost fra styret ØHB 4.10.2017 Vedtektsendringer ved xtra ord årsmøte
Siden styret sendte ut innkalling til ekstraordinært årsmøte med det formål å få vedtatt endringer i våre vedtekter har jeg hatt en korrespondanse med vår saksbehandler og en jurist i Foretaksregisteret. Formålet var å få bekreftet om styrets forslag til endringer som fremkommer i rød skrift i vedlegget dere har mottatt i innkallingen oppfyller de krav loven setter.
Vi fikk bekreftet at alle endringsforslag unntatt ett vil bli godtatt av Foretaksregisteret.
Juristen uttalte at loven krever at størrelsen på andelsinnskudd skal fremkomme i vedtektene. Jeg sendte da inn følgende forslag nedenfor.
Den ene paragrafen hvor styret nå legger fram for årsmøtet et ytterligere endringsforslag fremkommer i § 4.4. Jeg ber dere se bort fra det utsendte tekstforslaget til dette punkt. Forslaget endres til følgende tekst, som nok vil fremstå som omfangsrik, men som juristen har godkjent og bedt oss legge fram for dere slik det her fremkommer:
§ 4.4: I Båthavna er båtplassene delt inn i 5 (fem) kategorier av breddestørrelser. Hver kategori har en pris fastsatt av årsmøtet som utgjør medlemskapets andelsinnskudd. Størrelsen på andelsinnskuddet vil være følgende:
På breddestørrelse 180 cm: kroner 37.000,-. På breddestørrelse 200 cm: kroner 39.000,-. På breddestørrelse 220 cm: kroner 42.000,-. På breddestørrelse 245 cm: kroner 47.000,-. Èn hybridplass med breddestørrelse 245 cm: kroner 43.000,- og èn med 275 cm: kroner 44.000,-. Andelsinnskuddet skal ikke forrentes.
Dette betyr at dersom årsmøtets deltakere godkjenner de endringsforslag som fremkommer med rød skrift i vedlegget pluss dette siste forslaget til § 4.4, vil båthavna få godkjent sine vedtekter og vi kan endelig se fram til den siste saksbehandlingen hos Foretaksregisteret.
Styret ber hver av dere skrive ut og ta med de tekstforslag som vi nå har sendt ut til bruk under årsmøtet.
Styret takker dere også for raske og klare tilbakemeldinger angående informasjon til vår reviderte medlemsoversikt. Vi vil be hver av dere som kan møte opp den 14. om å sjekke og bekrefte evnt. rette opp sin linje hos sekretær Torstein Lindstad.
Epost fra styret ØHB 28.9.2017 Ekstraordinært årsmøte og høstvedlikehold
Med hjemmel i Vedtektene vedtatt på årsmøtet 3. juni i år, § 12.1 kaller styret medlemmene inn til ekstraordinært årsmøte lørdag 14.10. klokka 1100. Innkallingen går nå til de som står oppført som eiere av hyttene. Merk at har du som medlem ikke anledning til å møte kan du ifølge § 11.2 la deg representere ved en fullmektig. Men merk at bare et annet medlem kan være din fullmektige.
Dette er også dagen for det årlige høstvedlikeholdet, så vi regner med at det er mange som allerede har planlagt å møte opp nede i båthavna den dagen. Og vi skal som vanlig gjøre havneområdet klart for vinteren.
Agendaen for det ekstraordinære årsmøtet har, foruten godkjenning av innkalling og dagsorden og valg av møteleder, referent og to til å signere, kun ett punkt; nemlig nødvendige endringer av vedtektene.
Bakgrunnen for innkallingen er at styret har mottatt en tilbakemelding fra Brønnøysundregistrene på søknaden vår om å bli registrert som et samvirkeforetak at de har vurdert våre vedtekter til å ha noen mangler for å oppfylle samvirkeloven. De anfører at følgende opplysninger mangler: 1. Størrelsen på andelsinnskuddet. 2. om andelsinnskuddet skal forrentes eller ikke. 3. om andelsinnskuddet skal tilbakebetales ved utmelding 4. hvordan årsoverskuddet skal kunne benyttes og 5. forretningskommunen i §2 må være i samsvar med det som er meldt inn. I tillegg ønsker styret å benytte anledningen nå til i § 11.2 å få inn den samme utvidelsen som det under årsmøtet ble stemt over i § 10.1, nemlig å utvide medlemmenes representasjon på årsmøtet.
Styrets forslag til endringer i teksten finner dere i rød skrift i vedtektene som ligger i vedlegget. De største endringene finner dere i § 4.3 og 4. Vedlegget er her>>>>
Til § 4.4: Styreleder har vært i telefonisk kontakt med hun som behandler vår søknad. Jeg forklarte at vi ikke opererer med kun en størrelse på andelsinnskuddet, men at det er avhengig av bredden på den båtplassen det nye medlemmet betaler, og at vi opererer med i alle fall fire forskjellige størrelser på andelsinskudd. Derfor foreslår styret at størrelsen på de enkelte andelsinnskudd skal fremgå av medlemsregisteret vårt. I dag fremkommer bredden på båtplasene i registeret. Vi kan forsyne det med en forklarende opplysning om hva prisen er på hver bredde. Her står nå også at innskuddet ikke skal forrentes. Se også tilhørende endringsforslag i § 10.10.
Til § 4.3: Ny tekst tar inn at det skal foreligge en skriftlig dokumentasjon på overdragelsen. Det skulle være enkelt å produsere. Her står også at andelsinnskuddet tilbakebetales til den som fratrer. Og det er det nye medlemmets innskudd som dekker tilbakebetalingen.
Til disponering av årsoverskuddet foreslår styret et enkelt tillegg til § 11.12.5 hvor det står at årsmøtet skal behandle disponering av årsoverskuddet og evnt underskuddet i henhold til Båthavnas virksomhet og for mål i § 3. Her går det fram at Båthavna drives for medlemmene etter non-profit prinsippet. Det vil si at de enkelte medlemmene får ikke utbetalt en egen del av overskuddet, men at årsmøtet vedtar at det skal benyttes til samvirkeforetakets felles beste.
Denne saken har styret arbeidet med i løpet av de siste dagene fra vi fikk registerforvaltningens tilbakemelding og for å nå fristen for innkalling til årsmøtet med 14 dagers forvarsel. Skulle noen av dere medlemmer ha forslag til setninger som bedre og smidigere ivaretar saken enn de som styret har kommet fram til, så setter vi selvfølgelig stor pris på at dere leger disse fram på årsmøtet den 14.
Ta gjerne kontakt med styret via e-post om du ønsker å meddele eller spørre om noe eller om du mener vi har uteglemt noe.
Styret ønsker å starte med årsmøtet før vi kaster oss over utriggerne og andre av de vanlige oppgavene. Det hele avsluttes som vanlig med pølser, drikke og sikkert en kake.
Dette ble en forferdelig lang mail. Takk for at du har lest helt hit. Da gjenstår det for meg som styrets leder å si at vi gleder oss til den 14. sammen med så mange som mulig av dere!
Tor Olberg
Styret
17.7.2017 Sommerinfo til medlemmene av Østre Helland Båthavn SA.
Det var 27 medlemmer som deltok på årsmøtet hvor den viktigste saken var vedtaket om å omdanne Østre Helland Vels Båthavn AL til samvirkeforetaket Østre Helland Båthavn SA etter krav fra Brønnøysundregisteret. I den forbindelse ble nye vedtekter lagt fram og stemt over med noen endringer. Resultatet finner dere vedlagt. Årsmøtereferatet finner dere også her, samt en oppdatering av medlemsoversikten. Styret vil etter sommerferien lage en ny oversikt med de informasjoner som anses som nødvendige.
Vi takker Stein Bjørberg og Lars Erik Flatner for deres innsats for fellesskapet og som forlot styret som henholdsvis kasserer og sekretær. Vi ønsker Kristin Kvisli velkommen som ny kasserer og Torstein Lindstad som ny sekretær samt Jan Nesse som nytt varamedlem til styret!
Det er viktig å merke seg at Stein Bjørberg har sagt seg villig til å fungere som ansvarlig mottaker av innbetalinger til sitt kontonummer som er blitt benyttet de siste årene, inntil Brønnøysundregistrene har godkjent Båthavna som foretak og styret har fått opprettet nytt kontonummer. For kontonummer for innbetalingene samt annen nyttig informasjon, se vedlagte faktainformasjon for 2017.
Når vi er inne på innbetalinger er det fortsatt en del medlemmer som ikke har betalt inn årskontingenten (kroner 900,-) og til vedlikeholdsfondet (kroner 1.000,-). Fristen var som tidligere år fastsatt til 1. Juli. Fravær fra vårvedlikeholdet betales med kroner 540,-. Merk at årsmøtet vedtok et purregebyr på kroner 200,- for hvert beløp som styret må purre på. For å unngå purregebyr i år gjøres innbetalingene innen 15. August.
Når det gjelder vann til krana og dusjen på veggen til bodhuset skal Brekke Sanitær etter avtale gjøre tilkoblingen ferdig tirsdag 18. Juli.
Det er hyggelig å se at medlemmene koser seg nede ved båthavna. Det er jo derfor vi drifter dette samvirkeforetaket. Takk for at dere rydder etter dere, og gjerne etter andre som tilfeldigvis glemte å gjøre det.
Vi i styret ønsker dere alle en fortsatt god maritim sommer!
Vedlegg: 1. Referat fra årsmøtet 2017
4. Medlemsliste
21.05.2017 Epost til medlemmene i ØHVB: Årsmøte 2017
Her kommer saksdokumentene som omhandler regnskap til
årsmøtet den 3. juni klokka 11:00.
Vedlegg: Regnskap 2016/17 Budsjett 2017/18
Med vennlig hilsen
Østre Helland Vel Båthavn
Tor Olberg
Styret
20.05.2017 Epost til medlemmene i ØHVB: Innkalling til årsmøte i ØHVB
Gode medlemmer i Østre Helland Vels Båthavn.
Dere innkalles herved og i følge vedtektene til årsmøte den 3. juni klokka 11:00 i båthavna, Hellandstranda 17. Merk klokkeslettet!!
Foruten andre årsmøtesaker er den store saken at årsmøtet må vedta at vi går over fra å være et andelslag til et samvirkeforetak. Dette er vi pålagt av Brønnøysundregistrene. Vi må vedta nye vedtekter for samvirkeforetaket, Østre Helland Vels Båthavn SA. Styret ber dere alle sette dere godt inn i styrets forslag til vedtekter slik at vi sparer tid til de viktigste spørsmålene.
Styret har kjørt en innledende prosess hvor grunneiere, en representant blant medlemmene og juridisk bistand har vært involvert for å sikre et så godt utgangspunkt som mulig for årsmøtets behandling. Forslaget til de nye vedtektene er tuftet på Lov om samvirkeforetak LOV-2007-06-29-81. Styret har også sett på Vannverkets vedtekter og søkt å legge forslaget til tekst så tett opp til deres der hvor det synes tjenlig for medlemmene i begge samvirkeforetak uten at det går på bekostning av det særegne.
Vi ønsker alle hjertelig velkommen og håper å se riktig mange av dere på dette viktige årsmøtet!!
Årsberetning 2016/17 ligger under fanen Årsreferater/BåthavnaMedlemsliste Mai 2017 igger under fanen Medlemslister/Båthavna
Faktaliste 2017 ligger under fanen Faktalister/Båthavna
Med vennlig hilsen
Østre Helland Vel Båthavn
Tor Olberg
Styret
22.11.2017 Epost til medlemmene i ØHVB: Vårvedlikehold i båthavna
Vel møtt til vårens vakreste maritime event!
Førstkommende lørdag, den 29. Klokka 1100 er det SALTVANN som gjelder!
Da møtes vi nede ved på moloen for å legge ut utriggerne og ellers gjøre fellesarealet klart for årets båtsesong. Ta gjerne med en kost eller rive. Og noe tau til å løfte utriggerne på plass med.
Styret stiller som tidligere med noe å spise og drikke etter at jobben er gjort.
Vannverket har meldt at de håper at Øvre Hellandvei vil kunne være åpen for trafikk til hyttene nå til helgen. Skulle det mot formodning ikke la seg gjøre, har Magne Rasten meget velvillig stilt følgende parkeringsalternativer til rådighet for denne dagen/helgen under forutsetning av at underlaget er bart og noenlunde tørt:
På høyre side langs veien inn til bommen. Kjør bilens front eller bakende oppover (østover), så skulle det bli plass til flere biler.
På ”plenen” mellom framhus og uthus. Det parkeres med bilens front eller bakende mot vest (jordene) slik at det blir greit å komme ut igjen.
Sør for uthuset. Parker med front eller bakende helt inn til steinene han har lagt opp, slik at han har mulighet til å komme fram med traktor mellom biler og uthus.
(Det er ikke anledning til å parkere på vestsiden av uthuset.)
Vis aktsomhet ved parkering og ved generell ferdsel inne på hytteområdet!
Med vennlig hilsen
Østre Helland Vel Båthavn
Styret
22.11.2017 Epost til medlemmene i ØHVB angående betaling av prosjekt UTSLIPP
Kjære medlemmer i ØHVB A/L
Avstemmingen om vi skulle gå for opsjon 2 i vannverkets tilbud: vann til vegg og tilkoplingspunkt for avløp på egen tomt med fremtidig tilkoplingsrett ble vedtatt mot tre stemmer. Signert kontrakt med vannverket ble sendt i dag, innen fristens utløp den 1.12.
Dette betyr at styret herved sender ut følgende innbetalingsvarsel:
Hvert medlem i ØHVB A/L betaler inn en engangssum på kroner 1250,- ett tusen to hundre og femti kroner, til kontonummer 9722 53 57157. Mottaker er: ØHVB A/L v/kasserer Stein Bjørberg. Merk innbetalingen med eget navn og båtplassnummer samt "Opsjon 2". Frist for innbetaling er 31.12. i år.
Vi anmoder alle om å betale innen fristen slik at vi unngår en omfattende purringsprosess, som vi ressursmessig egentlig ikke er oppsatt for.
Styret er klar over at det er store beløp som vi skal betale inn for tilkopling for egen hytte og at dette engangsbeløpet oppleves som bare enda en kostnad. Men styret håper at alle i årene som kommer vil sette pris på tilgangen til rent ferskvann ved moloen og at vi nå også har lagt forholdene bedre til rette for en senere tilkopling til avløpet.
--
Med vennlig hilsen
Østre Helland Vel Båthavn
Tor S. Olberg
Styreleder
Styret