HVV informerer
23.8.24: Styret har sendt ut denne informasjonen om vannprøve
Vannprøve fra drikkevannet vårt ble nok en gang analysert av VestfoldLAB AS den 22.8.2024. Deres konklusjon er:"Den/de undersøkte prøvene tilfredsstiller drikkevannsforskriftens krav til hygienisk trygt drikkevann."
21.6.24: Styret har sendt ut denne informasjonen om vannprøve
Vannprøve fra drikkevannet vårt ble analysert av VestfoldLAB AS den 1.juni 2024. Deres konklusjon er:"Den/de undersøkte prøvene tilfredsstiller drikkevannsforskriftens krav til hygienisk trygt drikkevann."
28.5.24: Styret har etter årsmøtet 2024 sendt ut protokoll fra årsmøtet
Protokollen for årsmøtet avholdt 28.april 2024 er å finne her>>>
16.5.24: Styret har etter årsmøtet 2024 oppdatert følgene nettinformasjon:
Styrets sammensetning
Medlemslisten for vannverket
Årsavgift informasjon
Vannverkets vedtekter
Det innkalles til
Årsmøte for Helland Vannverk SA
TID: 28.april 2024 KL 1200
STED: Pumpehuset, Øvre Hellandvei.
AGENDA
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden
2. Valg av møteleder, protokollfører og 2 medlemmer til å underskrive protokollen sammen med møteleder4. Revidert årsregnskap med revisjonsberetning5. Drifts- og investeringsbudsjett6. Fastsettelse av årsgebyr for inneværende år7. Fastsettelse av styrehonorar / styregodtgjørelse for inneværende år8. Innkomne forslag med styrets forslag til vedtak9. Valg av styremedlemmer, revisor og valgkomite
Med vennlig hilsen
Styret
Helland Vannverk SA
Informasjon fra tidligere år ligger herunder:
DET INNKALLES TIL ÅRSMØTE 2022 I HELLAND VANNVERK SA
MANDAG 18 april KLOKKA 13:30.
Renseanlegget, Nedre Helland vei 41, 3180 Nykirke
Forslag til dagsorden:
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden.
Hovedinnlegg begrenses til 5 min og replikker til innlegget 1 minutt
2. Valg av møteleder, protokollfører og 2 medlemmer til å underskrive protokoll
Styrets forslag: Møteleder Dag Erik Christiansen – sekretær Jens Bjercke – underskrive protokoll 2 fremmøtte medlemmer
3. Styrets årsberetning Se her>>>
4. Revidert årsregnskap 2021 – revisjonsberetning Se her>>>
5. Drifts og investeringsbudsjett Se her>>>
6. Fastsettelse av anleggsinnskudd og årsgebyr for inneværende årÅrsmøtet 2021 vedtok en nedtrappingsplan for årsgebyret på årlig 5% fra 2021 til 2025 med en klar forutsetning om at nedtrappingen stoppes eller reverseres, dersom det viser seg at nedtrappingen er for rask. Styret innstiller på at nedtrappingen midlertidig utsettes frem til neste årsmøte, og årsgebyret forblir på 2021 nivå.
7. Fastsettelse av styrehonorar/styregodtgjørelse for inneværende år
Styrets medlemmer har fri vannavgift for 2021. Det foreslås ikke styrehonorar for 2022.NB: Hon orar vedtatt for 2021 blir ikke fordelt på styrets medlemmer.
8. Innkomne saker.
Ingen saker meldt til styret fra andelshaverne.
Fra styret disse sakene:
A) Vedtektsendring. Vedlegg 1.B) Vedtektsendring. Vedlegg 2C) Innløsning av eiendommen “Snippen”. Saken trekkes fra årsøtet. Se vedlegg 3.D) Vinterrenovasjon. Saken fremmes uten innstilling fra styret.
9. Valg av styremedlemmer, revisor og valgkomiteALLE ANMODES OM Å TA MED EGNE UTSKRIFTER AV UTSENDTE DOKUMENTER TIL MØTE.Pga situasjonen med Covid-19 så ber styret om at alle som møter viser aktsomhet, og forholder seg til gjeldende smittevernregler.HeggedalDag Erik ChristiansenStyrets lederVedlegg 1:Sak 8. Vedtektsendring i §3 virksomhetens formål ved årsmøtet 18 april 2022Formål med endringer:Disse vedtektsendringene gjøres da foretaket/sameiet i 2017 gikk fra å levere kun vann til lagets sameiere, til nå å levere vann og avløpssystem med renseanlegg. Denne vedtektsendringen har tidligere ikke latt seg gjennomføre i foretaksregisteret grunnet manglende protokollført beskrivelse av tidligere vedtektsendring. Siden forrige vedtak er også eiendommen overført fra Re kommune til Holmestrand kommune, dermed også nytt gårds og bruksnummer.Nåværende formål, slik det fremstår i foretaksregisteret ved dags dato:Sørge for drikkevann, som tilfredsstiller drikkevannsforskriftens krav, til husbruk for medlemmenes sommerhytter. Vannverkets forsyningsområde er sommerhytter beliggende på eiendom Gnr. 9, Bnr. 5 på Helland i Re kommune. Helland Vannverk SA kan inngå avtale om utvidelse av forsyningsområdet. I tillegg skal vannverket, på vegne av medlemmene, også sørge for: Vedlikehold av avtalt del av gårdsvei frem til og inkludert parkeringsplass og bom. Felles renovasjonsordning for hyttefeltet, med kontainere utplassert på parkeringsplass, Vurdere og anbefale endringer/modifikasjoner av vannverket, inkludert rensing av utslipp. Helland Vannverk SA drives etter non-profit prinsippet med allmennyttig formål som basis.Formålsendring til nytt vedtak 18 april 2022, og slik praktisert siden 2017:Vannverkets primære formål er å forsyne medlemmenes hytter med vann som tilfredsstiller drikkevannsforskriften, og å drive et avløpssystem med renseanlegg som tilfredsstiller krav i utslippstillatelsen og i forurensningsforskriften. Vannverkets forsyningsområde er festetomter beliggende på eiendom Gnr. 9, Bnr. 5 på Helland i Re kommune, og selveiertomter som tidligere har vært festetomter på denne eiendommen. Med skriftlig samtykke fra eieren av Gnr. 509, Brn. 5 i Holmestrand kommune kan Helland Vannverk SA inngå avtale om utvidelse av forsyningsområdet. Medlemskap kan også etter søknad tilbys ved tilknytning kun til avløp. I tillegg skal vannverket, på vegne av medlemmene, også sørge for:● Vedlikehold av avtalt del av gårdsvei frem til og inkludert parkeringsplass og bom● Felles renovasjonsordning for hyttefeltet, med kontainere utplassert på parkeringsplass● Vurdere og anbefale endringer/modifikasjoner av vannverket, og gjennomføre prosjekter i henhold til vedtak på årsmøte.Helland Vannverk SA drives med allmennyttig formål som basis.Vedlegg 2: Endring i Vedtektene §2. Forretningssted.Styret ber årsmøtet bekrefte ved ny avstemming at fjorårets vedtatte endring av forretningsadresse fra Helland Vannverk SA c/o Resultat & Balanse AS Vestveien 24, 0284 OSLOtil Helland Vannverk SA Nedre Hellandvei 41, 3180 Nykirke. Dette begrunnes med at fjorårets vedtak ikke lot seg endre i foretaksregisteret.Vedlegg 3: Nedre Hellandvei 41 «Snippen»Grunnet feil fremstilling i saksfremlegget til sak nummer (8. C) trekkes saken fra årsmøtet. Fremlegget er fremstilt på en måte hvor det kan oppfattes som grunneier oppfordrer til innløsning.Dette er ikke riktig. Det presiseres at sameiet står fritt til selv å velge hvilken avtaleløsning det går for i fremtiden, innløse eller leie. Saken er ikkeferdig utredet, og slik sett noe forhastet fremført fra styrets side.Styret beklager dette!Styret har i samråd med grunneier Magne Rasten derfor valgt å trekke saken fra årsmøtet. Saken kommer trolig opp på nytt ved senere anledning, da med presist fremlegg.Vedlegg 4.Saksframstillingen oversendes årsmøtet uten innstilling.Fra noen hytteeiere er det blitt reist spørsmål om renovasjon om vinteren, i perioden oktober – april. Vesar opplyser om at det ikke er noe i veien for dette, men at kostnaden vil bli fordelt på alle hytteeierne over den ordinære kommunale avgiftsfakturaen.Det er 4 biler som henter avfall; glass, papir, plast og restavfall/matavfall. Ekstratur pr. bil faktureres for kr. 1250,-.Det vil altså være mulig å få tømming i løpet av vinteren, men fordi dette er fritidsboliger, er det en periode det ikke tømmes rutinemessig.For eksempel. Vil det være mulig å få den bilen som henter restavfall/matavfall til å komme medio januar, men dette må bestilles og hver enkelt hytteeier vil få sin del av utgiften på sin faktura fra Holmestrand kommune.Dersom kommunen ikke legger på noe, vil kostnaden pr. hytteeier bli ca kr. 25,-.
DET INNKALLES TIL ÅRSMØTE 2021
LØRDAG 19 juni KLOKKA 13:30. Ved Renseanlegget, Nedre Helland vei, 3180 Nykirke
Forslag til dagsorden:
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden. Hovedinnlegg begrenses til 5 min og replikker til innlegget 1 minutt
2. Valg av møteleder, protokollfører og 2 medlemmer til å underskrive protokoll
Styrets forslag: Møteleder Marius Dal – sekretær Jens Bjercke – underskrive protokoll 2 fremmøtte medlemmer
3. Styrets årsberetning Vedlagt her>>>>
4. Revidert årsregnskap 2020– revisjonsberetning Vedlagt her>>>>
5. Drifts og investeringsbudsjett
6. Fastsettelse av anleggsinnskudd og årsgebyr for inneværende år
Styret foreslår en nedtrappingsplan for årsgebyret på årlig 5% fra 2021 til 2025 (se årsberetning).
7. Fastsettelse av styrehonorar/styregodtgjørelse for inneværende år
Styrets medlemmer har fri vannavgift for 2021. Det foreslås styrehonorar på inntil 30.000,- som fordeles etter arbeidsmengde på anlegget (se årsberetning).
8. Innkomne forslag med styrets forslag til vedtak Vedlagt mottatt reklamasjon fra Hellandstranda her>>>>
9. Valg av styremedlemmer, revisor og valgkomite
Saker som medlemmene ønsker behandlet på årsmøtet må være sendt til styret senest to (2) uker før årsmøtet.
ALLE ANMODES OM Å TA MED EGNE UTSKRIFTER AV UTSENDTE DOKUMENTER TIL MØTE.
Pga situasjonen med Covid-19 så ber styret om at kun en representant pr hytte møter på Årsmøtet.
Gjeldene smitteværnsregler bes fulgt og at de som har selv milde symptomer ikke møter.
Asker
Marius Dal
Styrets leder
DET INNKALLES TIL ÅRSMØTE 2020 I HELLAND VANNVERK SA
LØRDAG 10.oktober KLOKKA 13:30. Nykirke Bygdehus, Kopstadveien 25A, 3180 Nykirke
Forslag til dagsorden:
1. Godkjenning av innkalling og dagsorden
2. Valg av møteleder, protokollfører og 2 medlemmer til å underskrive protokoll
Styrets forslag: Møteleder Marius Dal – sekretær Jens Bjercke – underskrive protokoll 2 fremmøtte medlemmer
3. Styrets årsberetning
4. Regnskap 2019– revisjonsberetning
5. Fastsettelse av anleggsinnskudd og årsgebyr
Det foreslås ingen endringer for 2020
6. Styrehonorar
Styrets medlemmer har fri vannavgift for 2020
7. Forslag til budsjett
8. Innkomne forslag:
Magne Storset: Avklaring rundt styrets ansvar ved reklamsjoner
9. Valg av styre, revisor og valgkomite
ALLE ANMODES OM Å TA MED EGNE UTSKRIFTER AV UTSENDTE DOKUMENTER TIL MØTE.
Pga situasjonen med Covid-19 så ber styret om at kun en representant pr hytte møter på Årsmøtet.
Gjeldene smitteværnsregler bes fulgt og at de som har selv milde symptomer ikke møter.
Årsmøtepapirene finnes nedenfor.
Epost fra Styret: Årsmøtepapirer
DATO: 7.7.2020
Papirene til Årsmøtet sendes herved ut.
- Budsjett2020 se her>>>
- Revisorrapport 2019 se her>>>
- Årsberetning 2019 se her>>>
- Resultat og balanse 2019 se her>>>
- Vedlegg til årsmøtepapirene se her>>>
Innkalling til årsmøtet med agenda kommer seinere.
Forslag til saker som skal behandles på årsmøtet må være styret i hende seinest 2 uker før årsmøtet, altså 19.september 2020.
Epost fra Styret: Årsmøte Helland Vannverk og Østre Helland Båthavn avlyst
DATO: 17.3.2020
Pga situasjonen vi har med corona-viruset,og i tråd med anbefalinger fra FHI har vi i styret i Vannverket, og styret i Båthavnen, besluttet og avlyse det felles årsmøtet 18 april. Etter samtale med styret i Båthavnen ble det besluttet og sende ut en felles mail på dette.
Ta vare på hverandre og følg rådene fra FHI så håper vi at dette går over raskt slik at vi kan benytte hyttene når sesongen starter for fullt.
Vi kommer tilbake med ny dato for årsmøte som sannsynligvis vil bli en gang til høsten.
Presiserer igjen at denne avlysningen gjelder for både Båthavn og Vannverk.t
Epost fra Styret: SESONGAVSLUTNING
DATO: 30.8.2019
Hei
Det nærmer seg dessverre avslutning på nok en flott sommer på Helland.
Også i år sender vi ut en beskrivelse av rutiner for stengning. Den ligger her>>>>
Nytt i år er Facebook-gruppa Rasten hyttene Helland Vi håper "alle" melder seg på her! Parallelt med hjemmesida vil det bli lagt ut infoer og beskjeder om "stort og smått" på hyttefeltet.
Som i fjor, blir det satt ut kanner med godkjent frostvæske. Styret vil ikke være til stede og dele ut, men den enkelte må melde fra om antall liter man tar med seg.
Med vennlig hilsen
Styret
DET INNKALLES TIL ÅRSMØTE 2019
I
HELLAND VANNVERK SA
LØRDAG 6.April KLOKKA 1100, Bygdehuset Nykirke (merk sted)
Forslag til dagsorden:1. Godkjenning av innkalling og dagsorden2. Valg av møteleder, protokollfører og 2 medlemmer til å underskrive protokollStyrets forslag: Møteleder Ivar Nævra – sekretær Jens Bjercke – underskrive protokoll 2fremmøtte medlemmer3. Styrets årsberetning (vedlegg 1 se her>>>)4. Endring av vedtektene.Det foreslås et nytt pkt (Vedlegg 2 se her>>>)6. Fastsettelse av anleggsinnskudd og årsgebyrVannavgift : kr. 1700 (økning kr. 200,-)Avløpsavgift: kr. 4400 (økning kr. 800,- )Serviceavgift egen hyttepumpe: UTGÅR (foreslår at den enkelte hytteeier har ansvar selv)Veiavgift(/ bom m.v : kr. 550 (Ingen endring)Purregebyr: kr. 500 (ingen endring)Anleggsinnskudd: kr. 200.000,- (pluss evt. kostnader for tilkobling)ALLE PRISER ER EKS. MVA7. StyrehonorarStyrets medlemmer har fri vannavgift for 2018. Varamedlemmer ingen godtgjørelse8. Forslag til budsjett (vedlegg ettersendes)9. Innkomne forslag (alle samlet se her>>>):a. Fra Magne Rasten: forslag om asfaltering av gårdsveien (vedlegg 4)b. Fra Magne Rasten: Orientering om alarm på kloakkpumpene til hyttene på stranda(vedlegg 5)c. Fra Øystein Selås: Forslag om brøyting av interne veier på feltet (vedlegg 6)STYRETS INNSTILL FØLGER SAKENE10. Valg av styre, revisor og valgkomiteALLE ANMODES OM Å TA MED EGNE UTSKRIFTER AV UTSENDTE DOKUMENTER TIL MØTET.
Oslo, 29.mars 2019
Ivar Nævra (sign)
Styrets leder
Epost fra Styret: VARSEL - ÅRSMØTE HELLAND VANNVERK
Dato18.8.2018.
Årsmøte for Helland vannverk SA, vil bli avholdt
LØRDAG 6.april 2019 klokka 1100 i Nykirke bygdehus, Kopstad veien 25A, 3180 NYKIRKE
På møte vil vanlige årsmøtesaker behandles. De som ønsker saker behandlet på årsmøte bes sende dette til styret snarest mulig og senest innen lørdag 23.mars 2019. Dette i henhold til lagets vedtekter.
Epost fra Styret: Service avløp
Dato18.8.2018.
Brekke Sanitær skal utføre service på hyttestasjonene første halvdel av september.
- Spyling
- Rensing
- Driftstesting av pumpe og utstyr
De må ha tilgang til vann og vannslange.
I forbindelse med Prosjekt Vintervann fase 2, kan det bli driftsforstyrrelser kommende uke.
Epost fra Styret: Prosjekt vinterdrift fase 2
Dato17.8.2018.
Veien inn til parkeringsplass ved pumpehus og renseanlegg kan bli stengt i perioder den 21, 22 og 23. august på grunn av arbeid med fase 2 av prosjekt Vinterdrift.
Epost fra Styret: VANN og informasjon
Dato16.8.2018.
Vårt vann på Helland tilfredsstiller vanndirektivets krav til kvalitet og kan trygt drikkes. Fullstendig analyserapport finnes under fanen faktalister/vannprøve. Den kan også sees her>>>>
Årets tørke har bekymret også vannverkets styre. Det ser imidlertid ut til at vannkilden har tålt tørken. Det presiseres imidlertid at all vanning med vannslange er strengt forbudt.
Flere som har bestemt seg å stenge ned hytta i vinter, har henvendt seg til oss med spørsmål om hvordan dette kan gjøres. Styret jobber med dette og vil komme tilbake ved forslag til hvordan dette kan gjøres.
Prosjekt helårsvann - som ledes av Erik Sagen - er i rute. Vi er fortsatt litt usikre på endelig økonomi rundt dette prosjektet, men regner med at vi skal klare oss innenfor estimert kostnadsramme og de fullmakter årsmøte har gitt oss.
Vi ønsker dere alle en fortsatt god høst.
Epost fra Styret: NYTT FRA HELLAND VANNVERK
Dato 21.5.2018.
VANN: Det er rutinemessig tatt vannprøve av vannet vårt og vi konstaterer at vi fortsatt har godt drikkevann på Helland. Fullstendig analyserapport fra Vestfold Lab finnes her>>>>.
AVLØP: Vi har hatt et par uheldige episoder ved at avløpsanlegget er blitt igangsatt hos den enkelte hytteeier uten at det er gjort nødvendig forarbeid. Den vanligste feilen er at bakkekrana for avløp ikke har vært åpnet. Vi ber dere som ikke har igangsatt anlegget enda om å være obs på dette og at det kan være en fordel om en fra styret er tilstede.
Jens Bjercke kan kontaktes de nærmeste ukene på telefon 91740723.
PROSJEKT VINTERVANN: Som tidligere nevnt er dette prosjektet i rute. Det vil være noe graving fra bommen og opp til Øvre Hellandvei. Det vil også være litt graving ved vannpumpehuset i Øvre Hellandvei. Vi håper at det meste av jobben skal være ferdig før 1.juli.
Epost fra Styret: NYTT FRA HELLAND VANNVERK
Dato:13.5.2018.
Årsmøte den 7.april ga styret
fullmakt til å iverksette planen om vinterdrift. Forutsetningen var at
prosjektet ikke skulle overstige kroner 500.000,-. Finansieringen skulle
foretas med delvis bruk av fond og delvis innbetaling av anleggsbidrag fra
medlemmene.
Styret har arbeidet med saken
siden årsmøtevedtaket og er nå i full gang med å realisere nødvendige
investeringer. Så langt viser våre estimater at vi klarer å holde oss godt
under den øvre grensen som ble vedtatt på årsmøtet. Totalkostnaden ser ut til å
ligge på om lag kroner 400.000,-
Dette
innebærer at vi må hente inn anleggsbidrag fra hver og en av dere på kr.
2.500,- . Regnskapsfører vil sende ut krav om dette med betalingsfrist 1.juni
2018. Med et lite forbehold
ser det ut til at vi klarer å ta restbeløpet innenfor de fondsmidlene
laget besitter.
Enkelte har henvendt seg til
styret i forhold til at både denne innbetalingen og ikke minst betaling for
vann/kloakk er store. Vi har forståelse for dette. De som har utfordringer med
å betale hele årsavgiften på en gang bes om å kontakte styrets leder, så finner
vi frem til en betalingsordning.
INTERNE VEIER
Som følge av oppgraderingen
av vårt nye vann og avløpsanlegg, har flere av de interne veiene blitt
forbedret. Dette har medført at flere faller for fristelsen til å øke farten.
Vi anmoder alle til å kjøre i høyst 20 km/t. Gi også deres barn, barnebarn og
eventuelt gjester også melding om å kjøre forsiktig.
Vi benytter anledningen til å
ønske dere alle en riktig god pinse -
HUSK AT I DO SKAL BARE BÆSJ,
TISS OG LITT DOPAPIR
Epost fra Magne Rasten: SOMMERVEDLIKEHOLD AV GÅRDSVEIEN 1.4-30.9.2018
Dato:6.5.2018.
Gårdsveien
ble asfaltert i 2007, det ble foretatt et par utbedringer i 2008 og i 2015 ble
det reparert et felt rett før nordre bom.
Møte/befaring
ble foretatt 05.05.2018 kl. 10:00. Referat fra møtet finnes her>>>>
Epost fra styret: VIKTIG ! Åpning av vannet
Dato:10.4.2018.
Etter
avtale med rørlegger Brekke åpner vi for levering av vann UKE 17. Samtidig
vil vi starte produksjon i renseanlegget.
Alle må
derfor sørge for å stenge sine kraner før 23.april 2018. (Bakkekranene -
de som er under de gule lokkene - er og skal være, åpne.)
For å
kvalitetsikre oppstarten, gi beskjed til undertegnede på:
Mail: jensbj49@gmail.com eller
TLF: 917
40 723
når dere
har stengt kranene.
For
Vannverket
Jens
Birger Bjercke
Epost fra styret: Prosjekt VINTERDRIFT - strømforbruk og kostnader for egne hytter
Dato:27.03.2018.
Hei.
Styreleder Ivar har latt meg låne Gmail for å distribuere et dokument som omhandler strømforbruk og kostnader for de individuelle hyttene som er koblet til anlegget. Hvert medlem kan selv bestemme om han/hun ønsker å bruke hytta hele eller deler av vintersesongen.
Satser på at møteleder på årsmøtet den 7. april er fleksibel og tillater spørsmål rundt prosjekt VINTERDRIFT.
Med vennlig hilsen
Erik
Se vedlegget her>>>
Epost fra styret: Årsmøte 2018
Dato:23.03.2018.
Innkalling til årsmøte i Helland vannverk SA
1. Styrets årsberetning
2. Årsregnskap undertegnet av revisor
3. Prosjekt vinterdrift
4. Forslag fra Stein Bjørberg
5. Styrets innstilling til pkt 3 og 4
Innkallingen med alle vedlegg ligger som et samlet dokument her>>>
Vel møtt til møte ved pumpehuset klokka 1100 Lørdag 7.april 2018.
Epost fra styret: Ny legevakt
Dato:17.2.2018.
Re kommune er nå tilknyttet en helt ny legevakt, beliggende ved innkjøringen til Tønsberg nordfra. Også Holmestrand kommune vil være tilknyttet denne legevaktsordningen, slik at det ikke vil være noen endringer på dette når Helland krets overføres til Holmestrand kommune i 2020.
Epost fra styret: VARSEL OM ÅRSMØTE
Dato:16.2.2018
Hei
Det er mye snø på Helland, noe som gjør at jeg priser meg lykkelig for at vi ikke skal bygge nytt renseanlegg i år! Flaks med været i fjor med andre ord.
Styret har vært samlet og jobbet spesielt med å se på muligheten for helårs drift av vann- og avløpsanlegget. Også dette prosjektet blir ledet av Erik Sagen. Saken vil bli forelagt årsmøte til vedtak.
Det har vært innkjøringsutfordringer på anlegget, og vi har vært nødt til å brøyte ned til renseanlegget for å få frem servicepersonell og utstyr.
Som dere er kjent med, har vi lagt om rutinene til å følge kalenderåret for regnskapet. Dette medfører at styret mener det er en fordel med årsmøte tidligere i år en hva vi har hatt som rutine tidligere.
Styret varsler derfor med dette at det vil bli avholdt årsmøte i Helland vannverk SA LØRDAG 7.APRIL 2018 KLOKKA 1100. Som vanlig vil årsmøte bli avholdt ved pumpehuset, Øvre Hellandvei 25
Innkalling med forslag til dagsorden og møtepapirer, vil bli sendt ut i god tid senest 2 uker før dato for møtet, i henhold til lagets vedtekter.
Benytter anledningen til å ønske dere alle en fortsatt god vinter - så gleder vi oss alle til blåveisen kommer i lia...
Med vennlig hilsen
Styret Helland Vannverk SA
Ivar Nævra
Styreleder
Epost fra Styret HVV. Status prosjekt UTSLIPP januar 2017
Dato: 24.1.2017. Vedlegg 1: Bilder Helland 2017.01.18 Vedlegg 2: Pumpekum PE 630 TOP
Styret håper alle har hatt en god start på det nye året som skal gi forskriftsmessig vann og avløp på hyttefeltet vårt. Arbeidet er i full gang. Det krever oppfølging og innsats både av styret og av den enkelte hytteeier. Vi får ønske alle og hverandre lykke til!
Det første formelle styremøtet i 2017 er avholdt, og torsdag 19. januar har prosjektleder Erik og styremedlem Ingeborg vært på befaring og hatt prosjektmøte med TT Anlegg / Ipec. Det var bra Erik har bil med firehjulstrekk, ellers hadde vi neppe kommet oss opp Nedre Hellandvei uten traktorhjelp. Ingeborg hadde god nytte av medbrakte brodder på speilblanke stier / veier. Arbeidet så ut til å gå med liv og lyst, og stemningen var god. Helland er fint i januar også, og vi hadde en nydelig solnedgang i ryggen på vei tilbake til Oslo. La oss håpe at fremdriften av prosjektet blir like rosenrød!
Fremdrift av prosjektet: Formelt er vi i fase 1 (rehabilitering av anlegget), etter at gammelt vannledningsnett er avviklet. På Hellandstranda er gravingen ferdig, rørene og pumpene på plass, og tildekking er påbegynt. På Nedre Hellandvei er gravemaskinene i gang, og tomt til renseanlegget under utgraving. Arbeidet medfører nødvendigvis at det blir sølete og stygt. Pensko har man ikke bruk for utendørs i anleggsfasen. Se bilder (vedlegges).
En detaljert oversikt over tidspunkter for graving i de forskjellige områdene er ikke mulig å få. Fremdriften avhenger av været og grunnforholdene. Om entreprenøren støter på fjell eller andre hindringer, kan det bli hensiktsmessig å endre rekkefølgen. Det vil bli lagt ut en generell prosjektplan på vår hjemmeside i begynnelsen av februar. Hytteeierne må påregne perioder med stengte veier i hele anleggsperioden. Hver enkelt vil bli kontaktet per telefon når det nærmer seg graving og plassering av kum / pumpe på deres eiendom.
Viktig informasjon Opsjon 4. De som har valgt opsjon 4, må bestemme plassering av hull for gjennomføring av de to rørene (ett for vann og ett for avløp) som skal koble hyttas infrastruktur sammen med rør fra pumpekum som føres inn under hytta. Endelig sammenkobling er betinget i at det innvendige rørleggerarbeidet er gjort. Dette anbefales planlagt i god tid og avtalt med Brekke Sanitær. Hvis røropplegg ikke er klart innvendig, vil vannledning med tilpasset lengde midlertidig føres til yttervegg. Det er ikke aktuelt med vann inn i hytta før avløpet er klart.
Elektriker vil montere styringsboksen for pumpe og oppvarming av isotermrør på innsiden av den hytteveggen som ligger nærmest pumpekum. Hytteeier er ansvarlig for at et tilkoblingspunkt er tilgjengelig på samme vegg slik at elektriker kan gjennomføre tilkobling mellom anleggets styringsboks og hyttas strømforsyning. Maksimum effektforbruk er ca. 1 000 watt så det holder med en 10 amp. kurs så lenge andre tilkoblinger på samme kurs ikke overskrider 1 200 watt.
Teknisk informasjon om pumpekummen vedlegges som pdf-fil. Det kan også være nyttig for dem som har valgt opsjon 2 og 3 og som utsetter installering av pumpe / tilkobling til avløp.
Kontaktinformasjon
Brekke Sanitær AS - Holmestrand.
Kontaktperson: Øyvind Vestskogen.
Mobil: 954 15 787
oyvind@holmestrand.vb.no
Strand Elektro AS - Holmestrand
Kontaktperson: Leif Landvik
Mobil: 411 45 402
l-landv@strandelektro.no
Finansiering: Ett av våre medlemmer har valgt å ikke delta i prosjekt UTSLIPP. Dette betyr at inntekten reduseres med kr. 130 000. For nåværende dekkes dette av vannverkets egenkapital (planlagt reservekapital).
Innbetaling av anleggsinnskudd for Termin 1 har for øvrig vist full støtte fra de 60 gjenværende medlemmene i Helland Vannverk SA. Styret setter stor pris på dette og vi ønsker å rette en spesiell takk til dem som tok utfordringen med å forskuttere innbetaling av termin 2, 3 og 4. Dette har gitt styret tilstrekkelig driftskapital til bl. a. å behandle utfordringen rundt innbetaling/tilbakebetaling av merverdiavgiften som totalt dreier seg om 2.7 millioner kroner.
Så lenge alle fortsetter å ta ansvar for å betale sine forpliktelser ser det ut til at finansieringen av prosjekt UTSLIPP vil kunne gjennomføres som planlagt. Styret vil selvfølgelig uten opphold varsle medlemmene hvis noe uforutsett dukker opp.
Betaling: Til dem som ikke allerede har betalt Termin 2 av anleggsinnskuddet minner vi om betalingsfrist 27. februar (kr 32 500).
Betalingsfrist for opsjonene er 31. mars. Beløpene er:
Opsjon 2: kr 12 500, Opsjon 3: kr 24 300, Opsjon 4: kr 60 000.
Påminnelser / fakturaer vil bli utsendt i god tid til dem det gjelder.
(Det arbeidet som eventuelt avtales med rørlegger og/eller elektriker innvendig i den enkelte hytte, må hver enkelt betale etter separat faktura utenfor HVVs regi.)
Årsmøtet 2017 skal avholdes pinseaften, lørdag 3. juni. På sakslisten kommer blant annet nødvendige vedtektsendringer som følge av at anlegget skal omfatte avløp i tillegg til vannforsyning. Sett av datoen!
Styret skal etter beste evne informere dere etter hvert som prosjektet skrider frem. Nettsiden vil også bli jevnlig oppdatert. Vi ber hver enkelt om å følge med og lese det som angår dem, og å overholde betalingsfristene. Vi håper også å ha værgudene med på laget i ukene som kommer.